Tester: 2015 VW e-Golf


141607758604806200_resized

Av Pål Leraand, bilnyheter.no:

Bil info: 2015 VW e-Golf.
Konkurrenter? BMW i3, Kia Soul EV, Renault Zoe, VW e-Up + Nissan LEAF + 3 kløveret Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn og Citroen C-Zero.

Etter en lengre test periode en mann vanligvis kan tillates, så kan jeg nå komme med noen oppriktige meninger om VW`s nye e-Golf.

Som et lite Nyhets-nettsted, så er det begrenset hvor mye tid man kan ta seg råd til å sette av til tester. Og det er begrenset hvor mye oppmerksomhet man får fra bil importørene også.
Dermed setter det ofte stoppere for ting man helst skulle gjort. Men…
I forbindelse med at jeg personlig er nødt til å pendle fra utenfor bomringen i Trondheim ( nå omdøpt til Bomheim ), og inn til Trondheim på jobb vær dag… Ja da løper kostnadene til transport. Og når vi ser på regnskapet her hjemme, så viste det seg at jeg måtte ut med ca. 4000,- i bensin og bom vær mnd. Det var ille nok, men da vi ble pålagt å betale for parkering på jobben i tillegg, mnd neste 500,- pr. mnd. Ja da sa det seg selv, man må over på elbil.

Jeg har i det siste året prøvd flere elbiler, og skrevet noen enkle omtaler av flere av disse.
Men som bilentusiast, så stikker det i hjerte at flere av elbilene ikke gir meg den rette følelsen. Jeg begynner å bli gammel eller sær? Jeg er ikke svak for LCD skjermer som info om viktige funksjoner i en bil. Det er en grunn til at biler som i3, ZOE, og Tesla, ikke faller helt i smak hos meg.
Ja jeg må jo være enig meg mange om at Teslaen er en kandidat, p.g.a. fart, rekevide og utseendet. Men Tesla burde valgt andre instrumenter, og ellers et bedre interiør.
I3 er for sær, og upraktisk med sine rare bakdører.
Zoe er en søt sak, men litt for liten.
VW e-Up er også en ærlig kandidat, men den ble for liten.
Kia Soul EV, kom så inn på markedet som en stormvind. Og den tilbyr masse sjarm, og gode løsninger. Men huff, hvorfor har de valgt det lyse plast interiøret?
Og så er det Nissan LEAF da! Bilen som fortsatt selger som varmt hvetebrød. Den heller sære fasongen, og mangel på mye. Men de selger, og selger. Dette skyldes naturligviss at det fortsatt er en god

141607758439154400_resized

Så tilbake til e-Golf.
Ja testen vil omhandle MIN e-Golf. Og det kan hende det vil bære preg av at jeg valgte akkurat denne bilen. Og hvorfor jeg valgte å utstyre den akkurat slik jeg gjorde. Men ikke døm alt med første øye kast!
Test bilen er en 2015 e-Golf uten varmepumpe. Ikke p.g.a. av at det er håpløs ventetid på varmepumpe hos VW, men heller p.g.a. at bilen er kjøpt inn etter helt bestemte kriterier.
Jeg vil hevde at dette er nøkkelen til et godt liv som elbil eier. DU må innse at elbilen har sine begrensninger, og handle ut fra det! Kun Tesla kan skryte på seg en reel rekevide på over 20 mil. Og har du hytte på fjellet over 12 mil hjemme fra, så vil du kunne oppleve problemer med å komme deg på hytta på vinteren. Slik er det bare!
Selv e-Golfen har sine helt klare begrensninger. Og når du har innsett dette, så kan du begynne å glede deg over de gode tingene.
e-Golf kommer man et hav av avanserte funksjoner som standard. Og viss du som meg vurderer å kjøpe en elbil til jobb pendling + til og fra treningen med barna + konas behov for å dra på alle de butikkene hun kommer på. Og regnestykket kommer på under 10 mil pr. dag på vinteren, ja da kan du fortsette tanke prosessen. Viss svaret er over 10 mil, og vinter med 10 minus, så tenk deg om minst en gang til.

volkswagen-e-golf-5_600x0w

e-Golf gir deg en klassisk bil følelse, med sine gode gamle runde klokker som instrumenter. Det at viserne lyser opp i rødt før resten, er bare med å bringe tanke mine tilbake til verdens beste bil ( for sin tid ), Lexus LS400. Og stillheten er også med å gi meg den rette LS400 følelsen.
Når du da mikser inn alt av ny teknikk som en stor 8” info skjerm, med det meste du trenger + ACC ( kruskontroll med radar ), så begynner dette å bli et riktig hyggelig bekjentskap. Miks så inn en prislapp på ca. 250.000 kr… Ja da begynner dette å gi en veldig god mening.

e-Golfen har stor nok plass for en familie på 2 voksne + 2 skole barn. Og den tar fint med seg enn å en ekstra gutt når vi kjører på trening.
Og med mange mil bak rattet til og fra arbeid, så ser jeg at jeg valgte riktig. Det var dette den ble kjøpt for, og det er den jobben den gjør meget godt. Den kjøre som en vanlig liten bil, og den skiller seg ikke unødvendig ut fra mengden.
Den kan oppføre seg meget sivilisert, eller den kan bølle i lyskryssene viss du føler for det.

Jeg valgte å utstyre bilen i henhold til mine behov, og min forutsetninger.
Valg av tilbehør ble begrenset av 2 grunner. Jeg valgte ryggekamera p.g.a. sikkerhet, mørke ruter bak p.g.a. utseende, og ekstra lysdioder i kupen p.g.a. forfengelighet. Alt har fungert helt som forventet.
Men hvilke 2 grunner spør du deg kanskje? 1.. ekstrautstyr koster unødvendig mye penger, og verditapet er totalt ukjent. Det kan bli et veldig stort veditap viss reglene for elbil endres for fort..
2.. Ekstra utstyr er ekstra muligheter for utstyr som kan gi driftsproblemer, og jeg føler meg ikke trygg nok på VW, til at jeg ønsker å putte inn mer en nødvendig! Etter mange mil på Autoban i Europa, så har jeg sett en helt klar grunn for mine tanker rundt akkurat dette 🙁

2015 VW e-Golf EV

2015 VW e-Golf EV

Min konklusjon er:
e-Golf er i mine øyne det beste elbil kjøpet du kan gjøre i dag! Og den oppfyller de forutsetningene jeg hadde ved vurdering av elbil til mitt behov.
Et minus da! DU må være forberet på at 13 mil på vinteren bare er en drøm, eller at du vil få et liv i kulden! Du vil kunne kjøre lengre viss du velger å fryse, men 10 mil er mer realistisk viss du ønsker en viss komfor!
Og jeg tror nok e-Golf med varmepumpe vil kunne kjøre noen mil ekstra, den dagen den eventuelt dukker opp. Men hvorfor har de ikke klart å få den til å virke ennå?
( Oppdatering i dag 125/11/2014: Problemene med Varmepumpe skal være løst, og de første bilene kommer ut til koundene i januar 2015. )

Andre alternativ er jo KIA Soul med varmepumpe, men den ga ikke meg den samme følelsen. Men jeg har ikke fått testet den på veien selv, og jeg kan ta feil.
Ellers så venter jeg som flere andre på Teslas nye Model 3, når den kanskje kommer rundt 2017-18. Det kan bli det neste store steget for elbilen. Viss ikke noen andre leverandører våkner opp!

Jeg vil komme tilbake med ennå flere erfaringer etter vært. Da dette er MIN bil, så har jeg jo muligheten til en lang ”test” over flere år!

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS