1991 Toyota Soarer Activ Suspensjon UZZ32.


1991 Toyota Soarer Activ Suspensjon UZZ32.

Bilen det tok meg over 2 år og få hjem fra Japan……….

Av Pål Leraand, Bildilla.com:

1991 Toyota Soarer UZZ32 4,0 V8.

Fra arikvet:  Mange av dere har vel fått med dere den tragiske historien om mitt bilkjøp i Japan.

Jeg kjøpte en Toyota Soarer gjennom en mann her i Norge. Han hadde kontaktene i Japan, og skulle stå for alt av arbeidet rundt kjøp og import. Dette var i november 2004.

Vi skriver nå juni 2007, og endelig er bilen kommet på Norsk jord. Dette har vært en håpløs historie som jeg aller helst vil glemme. Hadde dette vært en «normal» bil, så hadde jeg bare gitt opp saken for lenge siden. Men det er en etter vært sjelden bil. Dette er bil nr. 172, av bare 873 produserte.

Jeg var og hentet bilen i Göteborg sist tirsdag, der hadde den stått i over 2 mnd. Bilen skulle være helt fin og kjørbar. Men nei… slik som alt annet ved dette bilkjøpet. Den var bulket, oppstripet og motoren ville ikke starte. Derfor ville ikke bilfrakter firmaene ta den med på trailer. Den endt derfor opp på bilhenger.

27 timer på veien, og vi var tilbake hjemme. Over 160 mil, og lite søvn….

Bilen var i lang dårlige forfatning en lovet, men heldig viss så er interiøret i ok stand da!

Det meste av utstyret ser ut til og virke også. Utrolig så amatør messige frakt firmaene er blitt altså. Jeg er blitt fortalt at en «ekspert» nede på havna i Göteborg, har prøvd og starte bilen. Han har holdt på i over 45 minutter…. Er mannen helt blind eller? Viss han ikke klarte og se på sikringene en gang… Det var 3 blåste sikringer i motorrommet + 1 innvendig….

Og noen har prøvd og se over bensinpumpa, uten og skjønne hva de har holdt på med. Jeg blir helt oppgitt altså. Jeg er ingen bilmekaniker, men enkelte ting er for opplagt.

Etter at jeg satte inn nytt batteri og nye sikringer, så starta bilen med en gang!! Noen har sovet i timen altså!!

Ja da må man bite «tenna» sammen, å sakte men sikkert fikse opp bilen da. Må si at jeg ble meget letta da motoren går meget rent og pent da. Men den er vel alt for snill og beskjeden da. Skulle tro det bare var en liten 2 liter jo.

 

Men hva fant vi ut da vi lot bilen stå med motoren i gang og full belysning… Tja hva kan man vente seg. Og jeg som sa: » det er moro å ha en bil man slipper å skubbe ut og inn av garasjen da»….. Hva skjedde? Jo bilen stoppet…. Hvorfor? Dynamoen er død, sikkert p.g.a. de dustene som hadde drept alle sikringene. Hjelpestart som er koblet feil…

Det var forferdelig trangt å få ut og inn dynamoen, håper jeg slipper og gjøre dette ofte altså!!

 

Hva skjer? Dynamoen ble levert inn til rep. Men det tok veldig lang tid før jeg fikk den tilbake. De måtte bestille deler fra Danmark. Og når de fikk disse, så ville ikke dynamoen lade..

Ny regulator ble bestilt, og samme resultat… ingen lading.

Verkstedet hadde ingen forklaring på dette, men jeg måtte bare ta med dynamoen og se om den virket i bilen. Det kunne være at dynamoen fikk impulser fra bilen? Og det stemte, den lader helt fint i bilen da. Regulatoren får helt sikkert en styre impuls fra bilen, men det burde jo ikke være noen heksekunst å finne ut for et verksted som er spesialister heller da?

Ja ja.. Etter mange uker, så kunne jeg endelig starte opp bilen igjen på sist lørdag.

Endelig så ble det kart for første test tur. Etter over 2,5 års venting, så kunne bilen kjøres ut fra garasjen på prøveskilter. Bilen har nesten ikke vært kjørt en meter på de siste 3 årene minst, så spenningen var stor. Hva kommer nå? Etter alle problemene hittil, så må det nesten være lov å være bekymret.

Jeg hørte jo at demper hydraulikken knakte litt helt i starten, men så forsvant den lyden. 4 hjuls-styringen fungerer ypperlig. Demper hydraulikken er jo det meget spesielle med denne bilen, og der kan det være mange feller. Og da særlig på en bil som har stått stille så lenge da!! Men nei da, alt ser ut til og fungere slik det skal. Litt tregheter ja, men det er jo ikke noe rart da!! Jeg legger ut noen bilder fra søndags kvelden. Bilen ser jo egentlig veldig anonym ut da, men teknologien som er bygd inn, lå langt over normal standard på 90 tallet. Og den har mye mer utstyr en de fleste biler har som standard selv i dag!!

Dashbordet på Soareren er egentlig Veldig 3D, men det kommer dessverre ikke frem på bildene.

Midt konsulen er jo en orgie i Japansk skriblerier. Er man ikke usikker før man ser på det, så er man garantert det etter på. Det samme med LCD skjermen, ikke rart noen har vært så flinke å lavet en enkel Engelsk oversettelse og lagt ut på nettet da heldigviss. Da kan man jo bli litt klokere da!!

Her er bilder fra økometeret på bilen. Ikke noe god lesning for natur og ungdom Ok det var nullstilt akkurat her da.

Ny vindushever mekanikk er no mange Soarer og Lexus SC eiere har måttet innvestere i. Dørene er ca. 1 km lange, og belastningen av de STOR vinduene, tar på!

Noen hadde tydeligviss startet på jobben. Mange mutere manglet…

På plass!

Nå virker vinduene som de skal for første gang på mange mange år.

Endelig frem til i dag.. Fortsatt arkiv stoff   😉

Bilen har jeg ennå, og den har gått veldig få mil siden den satte hjulene på Norsk jord. Det har blitt en lengre tur på Japan bil treff. Ellers bare små turer til og fra treff i Trøndelag.

Og den trenger fortsatt en omgang med lakksprøyta!

 

Men den er fortsatt en av Toyotas peneste biler UANSETT pris!

Det vil garantert komme mer om denne bilen……

2016…..  Og vi er kommet oss ut av arkivet….

Her sammen med flere av sine Lexus brødre. Soarer kom jo som Lexus SC300 og SC400. Her sammen med en ES 250 og LS 400.

 

Bilen har jeg jo fortsatt. Den har rullet veldig få mil. Og den har ikke fått den etterlengtede nye lakken. Men den er fortsatt en av mine absolutte favoritter!

For de av dere som fortsatt ikke forstår hvor unik denne bilen er, så får dere bare fortsette å leve i uvitenhet… Dette var fremtiden, mange år for tidlig. Og den kostet skjorta i 1991!

Det som er mest savnet i moderne biler er jo den hydrauliske fjæringen. Moderne biler av i da, er stabilisert med å benytte bremsing på vært enkelt hjul. Mens denne bilen, heller holder bilen flatt på veien, slik at hjulene har best mulig grep…

Men fortvil ikke, selv Top Gear`s test fortalte ikke hele sannheten…

Japanerne viser litt av effekten i denne videoen her…

 

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS